2025. június 7. szombat
Bérmálás az Árpád-házi Szent Margit-templomban
Erdő Péter bíboros, prímás negyvenegy fiatalnak és felnőttnek szolgáltatta ki a bérmálás szentségét a zsúfolásig megtelt Budapest-Újlipótvárosi Árpád-házi Szent Margit Templomban pünkösd vigíliáján. Monostori László esperes, a templom plébánosa a szentmise végén átadta a főpásztornak azt a külön erre a célra készített "lelki befőttesüveget", amely a bérmálkozók jókívánságait, imádságait és köszöneteit tartalmazta.
Erdő Péter bíboros homíliáját teljes terjedelemben közöljük:
Kedves Bérmálkozók!
Krisztusban Kedves Testvérek!
1. Pünkösd vigíliája van, a Szentlélek kiáradását ünnepeljük. Ebben a szentmisében szolgáltatjuk ki a bérmálás szentségét is.
Szent János evangéliumában az imént azt hallottuk, hogy Jézus a jeruzsálemi templomban hirdette: „Aki szomjazik, jöjjön hozzám és igyék; aki hisz bennem, belsejéből (…) élő víz folyói fakadnak” (Jn 7,37-38). Az evangélista hozzáteszi: ezt a Lélekről mondta, amelyben a benne hívők részesülnek (vö. Jn 7,39). Jézussal érkezett el a boldog messiási kor. Az ő halálának, feltámadásának, megdicsőülésének ajándéka a Szentlélek a hívők számára.
Az élő víz említése valószínűleg utalás egy régi szertartásra. A sátoros ünnep utolsó napján a Siloe forrásból merített vizet a pap az égőáldozati oltár lábához öntötte, és közben idézte Izajás próféta szavait: „Örömmel merítetek majd vizet az üdvösség forrásaiból. Azon a napon így szóltok majd: Adjatok hálát az Úrnak, magasztaljátok nevét” (Iz 12,3-4). A próféta kijelentése mögött ott rejlett a boldog messiási kor ígérete. Jézus pedig ezt alkalmazta saját magára. „Jöjjön hozzám és igyék”. Már nem az üdvösség forrásához utasítja általában a szabadulásra, irgalomra, boldogságra vágyó embert, hanem ő maga akar mindezzel megajándékozni minket. Tehát Jézus az üdvösség forrása.
2. Az élő víz pedig, a friss forrásvíz maga a Szentlélek. A víz oltja a szomjat. Az értelmetlenség, a csüggedés, vagy akár az unalom és a hívogató távlatok hiánya kínzó szomjúságként nehezedhet a mai emberre is. De a Szentlélek oltja ezt a szomjat, mégpedig nemcsak ideig-óráig, hanem mindörökre. Jézus mondja a szamáriai asszonynak: aki iszik abból a vízből, amelyet én adok, soha nem szomjazik, „mert a víz, amelyet én adok, örök életre szökellő vízforrás lesz benne” (Jn 4,14). Újra csak az eleven forrásvíz, mint a mai evangéliumi szakaszban! De az örökkévalóság Isten tulajdonsága. Ha bennünk a Szentlélek Isten lakik, akkor megkezdődött bennünk az örök élet. Ezek a szavak egy gyönyörű teológiai munkát juttatnak eszünkbe a két világháború közti időkből. Garrigou-Lagrange-nak A megkezdett örökélet című művét, amelyet vértanú papunk, Ervin Gábor fordított le magyarra, és adott ki itt Budapesten 1938-ban. Igen! A bennünk élő Szentláélek a legszörnyűbb külső körülmények között is hordozni tudja bennünk azt az örök boldogságot, amely az üdvösségben kiteljesedik számunkra. De térjünk vissza az Evangélium hasonlatához!
3. A víz másik tulajdonsága, hogy testünket, ruhánkat tisztára mossa. De nem csak az eredeti szépséget állítja vissza, nem pusztán a szennyeződést sodorja magával, mint az egyszerű víz. Mert a Szentlélek mindenféle szennytől megtisztít és lakást vesz nálunk. Tisztábbá, szebbé teszi az embert, mint amilyen önmagában lenne.
De a víz a régi keleti ember számára a legnagyobb áldást is jelentette. Öntözte a földet, életet fakasztott a sivatagban. Az embert is a Szentlélek teszi képessé, hogy áldás legyen mások számára. Szent Pál a Lélek gyümölcseit is felsorolja. Szeretetről, örömről, hűségről, jóságról, tisztaságról beszél (vö. Gal 5,22).
4. Erre az élő vízforrásra van szükségünk ma is. Száraz, érdektelen, sokszor Istentől, embertől elidegenedő világunkban nekünk kell hirdetni, képviselni Jézus Krisztus jó hírét, hiszen ő azt mondja, abban fakadnak a Szentlélek forrásai, aki hisz benne. Csak így, csak a Szentlélekkel érthető a keresztény hivatás és a keresztény küldetés. Különben irreálisnak tűnne. Kísértést érezhetnénk a tétlenségre, mert a feladat sokszorosan felülmúlja minden emberi erőnket. De a Szentlélek energiája képes arra, hogy bennünket is felhasználva átalakítsa a világot, megújítsa a föld színét, újra szeretetet, közösséget, életet vigyen a világba, megerősítse és megáldja a családokat. Alkotó szolidaritást vigyen a népek és az emberiség életébe, kölcsönös tiszteletet, türelmet és az igazság őszinte keresését terjessze a pusztítás és a gyűlölködés helyett.
5. A keresztséggel az ember a Szentlélek templomává válik, a bérmálásban pedig megkapja a Lélek ajándékának teljességét. Kedves bérmálkozók! Az a feladatunk, hogy együttműködjünk a Szentlélekkel. Ez az együttműködésünk nem mindig látványos. Sokszor egyszerű, hétköznapi tettek rajzolják ki körülöttünk a Szentlélek munkájának eredményét. Beszéljük el hitünk igazságát minél több embernek! Szánjuk rá az időt a betegekre és a magányos emberekre is, keressük és mozdítsuk elő, ha kell kisebb-nagyobb adománnyal vagy önkéntes munkával is, a közösség javát! Soha ne fáradjunk bele az imádságba! De ne hagyjunk fel hitünk igazságának tanulmányozásával sem! A Katolikus Egyház Katekizmusa vagy akár az annak alapján összeállított ifjúsági katekizmus hasznos olvasmány, katolikus közösségek és csoportok közös megbeszélésének biztos vezérfonala lehet. Hitünk igazságainak fényében szemléljük a mindennapi élet új és új helyzeteit! Kérjük a Szentlélek világosságát és erejét magunk, családunk és Egyházunk számára! Ámen.
Fotó: Daubner-Birkás Bianka és Zuggó Zsolt
Keresés
Az oldalon
Főegyházmegyei papok
Plébánia keresése
A főegyházmegye intézményei
Katolikus hitéleti információk





